NECİP FAZIL KISAKÜREK

  • Çeşitli gazetelerde fıkra yazarlığı yapmış, Ağaç ve Büyük Doğu dergilerini çıkarılmasına öncülük etmiştir.
  • Hayatının ilk dönemlerinde zevk ve eğlenceye düşkün bir hayat yaşamayı tercih etmişken, ikinci döneminde tasavvufla tanışması sonucu mistik bir yaşamı tercih etmiştir. Bu durumu edebi eserlerinde de gözlemleyebiliyoruz. İlk dönem şiirlerinde karmaşık ve tedirgin bir ruh hali var, bu dönemdeki şiirleri arasında “Kaldırımlar, Otel Odaları, Bu Yağmur” sayılabilir. Sanatının birinci döneminde; kent hayatı içinde insanın yalnızlığını, ölüm, tabiat, kadın gibi temaları mistik bir duyarlılıkla işlemiştir. Ben merkezli şiir anlayışı 1934’ten sonra dini bir dönüşüm göstermiştir. Bu döneminde şiirlerinde toplumu ve özellikle de gençliği uyarmış, Türk milletinin özüne dönmesi gerektiğini vurgulamıştır.
  • Şiirlerinde tanımlanamayan ayak sesleri, cinler, periler, hayaletler, kâbuslar, siyah kediler, geceleri insanın et­rafında fıldır fıldır dönen kambur cüceler gibi korkutucu unsurlarla, birtakım gerçeküstü varlıklara yer vermiştir.
  • Şiir konusundaki düşüncelerini “Poetika” başlığıyla şiir kitaplarının sonuna yazmıştır.
  • Modern Türk şiirinin mistik bir şairi olarak anılır.
  • Düz yazı türünde de başarılı yapıtları da olmasına rağmen asıl güçlü yanı şiirlerinde görülmektedir.
  • Halk şiirimizin öz ve biçim yapısından yararlanmış ve bunları Batılı, modern bir forma sokmuştur.
  • Sağlam bir teknikle, esrarlı iç âlemini, felsefi görüşlerini, etkileyici bir anlatımla eserlerinde ifade etmiştir.
  • Şiirin yanı sıra makale, tarih, eleştiri, biyografi, öykü türlerinde de yapıtları vardır.
  • Garip akımını ortaya çıktığı dönemde şiirin basitleştirilme düşüncesine tepki göstermiştir.
  • Tiyatro oyunlarında ise, korku ve kaygı psikolojisini işlerken; anı, makale ve inceleme türündeki eserlerinde daha çok dini ve siyasi konuları ele almıştır.

ESERLERİ

Şiirleri: Kaldırımlar, Örümcek Ağı, Ben ve Ötesi, Sonsuzluk Kervanı, Çile

Tiyatroları: Künye, Sabır Taşı, Bir Adam Yaratmak, Para, Tohum, Reis Bey

İnceleme ve Monografi: Namık Kemal, Ulu Hakan II. Abdülhamit Han, Çöle İnen Nur

Roman: Aynadaki Yalan

Hikâye: Hikâyelerim

Hatıra: Babıâli, Cinnet Mustatili

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir